Spurven

Kalender

Mannskap

Resultater

Bilder

Logg

Minitonnere

Linker

 

Bruce Kellys tegninger av Spurven. Senere ble bommen forlenget med ca 40 cm og nytt storseil sydd på anbefaling av Kelly da lenseegenskapene ikke var gode nokk. Jeg er ikke sikker på om dette var lurt i forhold til å øke spinn.

NOR 3538 Spurven

One off miniton, bygd 1981 av Bjørn Løken
Design: Bruce Kelly
Epoxy Mahogni
Lystall 1,07
Vekt 1050 kg, herav 400 kg blykjøl.

Hører hjemme i Bundefjorden Seilforening

Eier: Birger Sevaldson gsm 91189544
email: birger.sevaldson@aho.no

Foto: Ole Martin Dahl

Spurven er en avansert regattabåt, men noe gammeldags i forhold til tilsvarende båter i dag. Allikevel er minitonnere generelt veldig morsomme å seile. Hvis man ønsker seg en skikkelig seilbåt for rundt 50000 så gir minitonnere "best value for money". Man kan også si at de gir mest morro per krone og gøy per fot! Og så ser de tøffe ut med sin åpne hekk og store selvlensende cockpit.

Hekken var opprinnelig mere lukket med en ca 15 cm åpning nederst. Hekken ble modifisert av Ole Martin Dahl i 2002.
Foto: Ole Martin Dahl

Normalt finnes to køyer og man bor stort sett som i telt. Men jeg har hatt mange overnattinger i Spurven og det er riktig koselig i mahogni-interiøret som er nesten like fint etter 20 år.

Foto: Ole Martin Dahl

Minitonnere har en avansert trimbar 3/4 rigg med lensetakler og stor seilføring. Den har en løygang som går tvers over hele bredden og alt av tau du drømmer om å hale og dra i. Minitonnere er typiske lettvindsbåter og de er overlegne når det blåser lite.

Se det store seilet på den puslete båten...
John Osullivan later som om Spurven er hans og savner ikke sin 50 fots Wasa Atlantic et øyeblikk

Når det blåser opp er det en utfordring å reve tidsnok da Spurven fort blir logjerrig og bremser ved for stor seilføring. Spurven er en solid minitonner i forhold til mange andre som ble bygget svært lette. Det vil si at den har et solid dekk og rigg som ikke ramler ned om man glemmer lensetaklene. Den er dermed ikke av de letteste og liker seg best når det er en fin liten bris. I mye vind gjelder det å reve, ikke på grunn avmanglende stabilitet, men på grunn av at den blir logjerrig og bremser opp. Ballanse er veldig viktig og flate ut storseilet og tviste ut seilene hjelper, men jeg har på følelsen at reving er mer effektivt og farten blir bedre. En lett og liten båt stoppes fort av bølger og det er viktig å fordele vekten riktig og å styre gjennom bølgene. Vekt forover synes å hjelpe.

Historikk

Spurven ble bygget til VM i Marstrand 1982. Den er en videreutvikling av den berømte båten "Mr Bills Dog" som vant VM for USA i 1979. Bruce Kelly videreutviklet de gode erfaringene med Bills Dog, men satsingen ble ingen stor suksess, selv om Bjørn Løkens mannskap var meget erfarent fra den kjente tonneren "Norseman". Spurven kom på 20. plass av 46 båter, men ble tross alt Norges nest beste båt. Spurven ble fort akterutseilt av nye generasjoner med mye lettere båter og båter som hadde en rundere skrogform og dermed smalere vanninje. Men spurven var med på flere VM:

1982 miniton-VM Marstrand 20. plass av 46.
1985 miniton-VM Hankø.
1986 miniton-VM Gargnano, Gardasjøen, Italia.
1993 siste miniton-VM i Åsgårdstrand 15. plass av 16.

Disse dataene har jeg delvis fra tidligere eiere og fra stemplinger på seilene. I tillegg til VM-stemplene finnes det to ORC-stempel, et fra 1994 som er undertegnet Birger Kulmann og ett fra noe senere. Jeg vet ikke i hvilken anledning disse målingene ble foretatt. Heller ikke har det vært mulig å få tak i plasseringer for alle VM eller data fra andre regattaer som for eksempel Hollenderen. Info taes i mot med takk.

Stempler på den tunge trirad spinnakeren forteller litt om Spurvens historie.

Det teknologiske racet tok etter hvert knekken på hele IOR-systemet. LYS-systemet skal nå jevne ut forskjellene og Lys-tall for minitonnere varierer i dag mellom 1,03 og 1,08.
De nye generasjonene minitonnere ble også tildels ekstremt lette og i dag er jeg glad for å eie en noenlunde solid båt. Dette var også Bjørn Løkens intensjon da han bygde Spurven.

Jan Christian Häckert, Tore Nilsen, Ketil Føreid og Jan Erik Danielsen i YOTH (nå Fredrikstad Seilforening) kjøpte Spurven av Bjørn Løken i 1988 og vant Kostervalsen. Les mer >>>>

Neste eiere var Bernt Marstein og Kristian Fæste som drev Spurven som et "AS" med base i Fredrikstad (YOTH, Ytre Oslofjord Tur og Havseilere) og med skiftende eiere. Blant disse var:

Bernt Marstein
Jan Fredrik Platou
Bernt Børresen
Hans Peder Mogensen
Kjetil Føreid
Kristian Fæste

Et av de mest dramatiske øyeblikkene i Spurvens historie er grunnstøtingen på Koster i ca 1992: Jan Fredrik Platou forteller:
"Kjølen ble delvis revet av, og det var en 20 cm bred tversgående flenge i front av kjølen. Vi holdt på å gå ned, men lensepumpen virket faktisk ganske bra (til vår overraskelse). Om du sjekker bunnen av båten ser du at det er lagt til et ekstra tjukt lag epoxy ved kjølfestet for å rette opp skaden. Båten ble kjørt hjem til Norge på lastebil og fikset på et verft i Fredrikstad."

Siste eier jeg har klart å spore før Ole Martin Dahl er Bernt Børresen. Ole Martin Dahl kjøpte båten i 2001. Han pusset den opp på MK-båt, Martin Kamperhaugs trebåtverksted og butikk i Sarpsborg. Han kjøpte to nye forseil. Han solgte den til meg i august 2002.

Jeg ønsker å komme i kontakt med andre miniton-seiler for å diskutere trimming og eventuelt møtes til små uformelle matchrace, noe vi har gjort noen ganger i Bundefjorden Seilforening. Vi er tre minitonnere i Bundefjorden.
Birgers mob 91189544 eller email birger.sevaldson@aho.no