Hei,

Fikk tilsendt linken til din hjemmeside fra en kollega som nå besitter min tidligere båt. Kjempefint og morsomt å se at du har lagt ut så mye info ! Jeg tror at jeg kan bidra med en del informasjon som kanskje er av interesse; Du har en heading med "Hvor ble det av disse ?".

En av båtene som er nevnt er "Love for Sail". Det var denne båten, under navnet "For Sale", som Espen Guttormsen, Knut Berg-Jacobsen og Olaf Lofstad vant med i VM i Varberg 1988.

Litt info i tiden før det;
Båttype: Hero 70
Design: Eivind Amble
Bygget av; Erik Otterstad, Christen With, Audun Goksøyr i 1984 (samme som Witchie)

Bygget i samme form som Witchie (og Mazurka). Witchie har helt kevlar skrog, mens Holberg (som båten het før "For Sale") hadde forskip i karbonfiber, og ellers kevlar. Båtene hadde samme rigg i Aluminium 7000.

(N-5280 som het "Bitta" (nå Yellow submarine) hadde forøvrig samme rigg) De som bygget båtene valgte å satse på Witchie til VM på Hankø i 1985 samt VM på Gardasjøen i 1986 (som Witchie vant). På denne tiden hadde "Holberg" et opphold i Bergen, og jeg er usikker på om de deltok på Garda og i Medemblink i Nederland i 1987. "Holberg" kom imidlertid sterkt tilbake til VM i Varberg i 1988 under navnet "For Sale". Knut Berg-Jacobsen og Olaf Lofstad seilte "Bitta" i Medemblink 1987 sammen med Anders W. Andersen. Vi var selv på tilfeldig seiltur i området og ble liggende i Varberg pga mye vind. Det var da vi ble fascinert av båtene og ønsket å begynne å seile en skikkelig morsom båt som minitonnerne virkelig er.... "For Sale" var tilsalgs og jeg kjøpte båten vinteren 88/89. Vi (Erik Solberg, Rune Ulekleiv, Trond Hagen) satset på å delta i VM 1989 som gikk i Cascais rett nord for Lisboa i Portugal. Sammen med Bjørn Løken, Peter Graff og Hans-Jørgen Isene i Witchie tok vi Kiel fergen og kjørte med båtene på hengere til Cascais. (48 timer non-stop fra Kiel) Klassen hadde hatt en nedgang dette året pga mye Hi-tech og høyere kostnader. En av de italienske båtene var verftsbygget til en pris av ca 900.000,- NOK og stilte med innleid rormann som forøvrig var Europamester i Soling....

For oss som var nybegynnere i klassen fikk vi mye læring av å være med. Vi endte på 8 plass ( av 8 !!) Witchie ble nr 3. Vi bestemte oss for å gjøre det mye bedre i VM på hjemmebane (Åsgårdstrand) i 1990. Etter at italienere gikk av med seieren i '89 ble båten omdøpt til "Vendetta". Vi fikk med Anders W. Andersen i teamet som da besto av han , Erik Solberg og undertegnede.

Sammen med Witchie innlosjerte vi båtene hos Olaf Robert på Storsand for å optimalisere endel ting. Begge båtene fikk denne vinteren nye masteskott, hytte og ror, alt i karbonfiber. Dette ble innmålt før 1/7-90 da nye regler trådte i kraft for materialbegrensninger ift kostnader etc. Å montere nye "Aluminium 7000" rigger ble også forbudt etter dette.

VM i Åsgårdstrand samlet 17 båter. Det ble nok engang GGG (den verftsbyggede) fra Italia som gikk av med seieren. Witchie mener jeg å huske ble nr 2 eller 3, mens vi ble nr 5 eller 6. (skal sjekke nærmere).

Etter dette deltok vi kun sporadisk i Færdern, Hollenderen og div regattaer i Oslofjorden. Kombinasjonen med små barn og mye reisevirksomhet i jobb var ikke god i forhold til å seile mye. Båten ble derfor liggende på land i lang tid før en kollega kjøpte båten. Den ligger nå på Gjøvik og fremstår nå som nymalt og "fit for fight". Håper at dette var av litt interesse!

Mvh Trond Hagen