Logg vår 2005

4.5.05

En større jobb med dekket gjorde at vi hadde skrudd fra hverandre omtrent hele båten. Nå er dekket epoxiert på nytt.

Vi kom for sent til start etter febrilsk skruing for å få alt på plass. Men vi seilte løpet for det og endte faktisk på en 10.plass

12 nm

10.5.05

Oppegård 13 nm

En fin seilas, vi hadde tjuvstart og måtte gå tilbake, men dro innpå alle ved grasberget. Lå an til en seier, men hele ble annullert på grunn av at det tok lenger enn makstid. L

11.5.05 12 nm

kom på 11.plass.

18.05.05 7 nm

En 9. plass! ikke værst!

Oppegård 24.05.05 13 nm

Kom på en femte plass over all.

25.5.05 avblåst 4 nm

Det var ikke populært da vi lå an til en seier….

28.05.05 Bundefjorden Rundt 12 nm,

Vi vant!!! Det var skikkelig snikseilas med minimalt med vind i gråværet, noe som passer oss bra. Vi vant en del på noe som fra vårt sted så ut som feilnavigering av båtene i front etter runding av første bøye og vi dro veldig innpå dem der.

31.05 05 oppegård 6 nm

Kom på 6. plass overall.

1.6.05 ingen vind

7.06.05    For sent til oppegård 12 nm

Vi bare trente litt og lå utenfor feltet uten å forstyrre og trimmet. Ynglingene gikk veldig bra!

8.6.05

9 nm

Enda en 9. plass. Er fornøyd med det...

15.6.05  12 nm

Og enda en 9. :)

FÆRDER:

12.6.05 109 nm

Mathis, Are, Tor og jeg

Færdern ble en spesiell opplevelse med nordavind og sløre-start kl 13.40 og spinnakker helt til hollenderen som vi rundet klokken 12. Et par dramatiske opplevelser: 10 minutter før start løsnet lensetakkel-blokken til styrbord og tauet skar seg inn i broen ved rorkulten før vi oppdaget det. Febrilsk mekking fikset dette, heldigvis hadde ikke skruen forsvunnet over bord. Min feil: etter opp-pussingen av dekket i vinter hadde jeg ikke skrudd til ordentlig.

Starten ble delvis mislykket. Med slørevind fra nord la vi oss oppe i mølja ved bøya. Dette ble bare kaos mens nesten hele linja ned mot startbåten var fri. Snakket med andre som hadde startet der og de hadde tjent på dette. Start nede på linja ved nordavind!!

Ved Lysakerfjorden fikk vi en broach på grunn av vindkastene. Tullete fordi vi så at de foran oss hadde problemer. I stedet for å falle av i tide gikk vi i fella og måtte fire spinn en stund.

Utover gikk det til tider bra og vi holdt følge til Slemmestad, men ute i Drøbaksund begynte noen av konkurrentene å sige fra. Vet ikke hva som er grunnen. Kunne nok seilt mer aktivt og skjært mer. Trimm av storseilet ble også glemt litt. Men ellers var det vel såpass med vind at alle seilte opp mot lystallet slik at vi aldri fikk den lettvindsfordelen vi trenger, mens de andre fikk vel fordel av lenger vannlinje.

Etter runding av Hollænder var det motstrøm og bølger. Hadde lagt en ”escape route” innenfor Bolærne, men feiget ut da ingen andre gjorde dette. Angrer på at vi ikke prøvde dette, da vi ble veldig sinket i begynnelsen. Etter hvert ble vannet flatere og vi fikk til seiltrimmen og med tre på ripa gikk det riktig fint, helt til vi dundret på et skjær nord for Bolærne. Idiotisk ikke å følge med på GPSen. Hele båten dreide, la seg over dumpet nedpå et par ganger og så var vi på vei for styrbord halser. Det hele artet seg som et relativt eksotisk slag og vi tapte ikke noe særlig på det. Are sjekket båten innvendig og det så ut til å ha gått bra så vi guffet på så godt vi kunne. Ved Åsgårdstrand begynte det å blåse opp og ved mål blåste det sikkert kuling og jeg psyket litt ut og kommanderte reving av storseil. Vi tapte sikkert litt på det.

Kom inn på en 8.plass (av 17) ikke så galt, men noe mellomfornøyd. Vi ble noe slikt som 22 av 170 overall, men da må man huske på at vi fikk fordel da vi startet sent og dette var en stor fordel i år.

Mathis og jeg seilte hjemover etter en natt i Horten. Vi benyttet sjansen til å trene på spinnjibber noe det ble mange av innover Drøbaksund.

12.6.2005

På tur med Liv 11nm

Stopp med reker på gressholmen og en fin solgangsbris hjemover.

18.6.05 9 nm

På tur med Hilde, Julian Ruben og Liv til gressholmen. Pick-nick og bading. Det var veldig varmt og fint med en fin bris.

21.06.05

Oppegård, med heftige broacher  13 nm

Mye vind, men vi kunne ikke være dårligere enn at spinn måtte opp etter runding. Dette gikk ikke så bra det endte med vår første kineser. Mathis hang i masta med beina i vannet. Etter litt summing og ordning i kaoset heiste vi spinnakeren igjen og da gikk det fint, men da var løpet kjørt. Det var allikevel greit å ha opplevd dette og diagnosen er lærerik: broachen kom på grunn av at båten krenget for mye mot lo.

22.06.05 Øyseilas 12 nm

Vind fra vest, noe som gjorde starten vanskelig. Vi prøvde å starte lenger ned på linja for å få fri vind, men det nyttet ikke for en stor del av de store båtene drev nedover linja før start.

Ved vestavind er det ingen vei utenom, man må opp på toppen å sloss for plassene. Etter runding av Malmøykalven gikk det egentlig bra. Ved langøyene sto vi nesten opp men presset nokk litt for hardt på slutten. Ellers veldig fin spinnakerkjøring. 8.plas

16.7.05

På tur med Ruben til Oskarsborg og Son 53 nm. Tur med mye regn og vi kjørte bare motor fordi det virkelig ikke var forhold til seiling. Lå i båten hele dagen på Oskarsborg og dro til Son klokken 16. Det gikk egentlig helt fint, vi latet oss, hadde vifteovn og datamaskin. Forpiggen var luksus for Ruben. Sov ut skikkelig. Hadde stor bom-presening noe som tar bort det meste av klaus-følelsen i liten båt. Man får et stort uterom med full sittehøyde og alt er tørt og fint..

23-24.0705 På turer med litt liten i Larvik  20 nm

To fine turer med Maxi 68. Det var mye strøm noe som gjorde seilasene litt underlig. Andre dagen var det dønninger fra sør med kryssende bølger fra øst noe som var en skikkelig kvalmemaskin selv om bølgehøyden egenlig ikke var så stor. Det er annerledes å seile her ute enn inne i Oslofjorden! Må også innrømme at en tung turbåt ikke er noe for meg. Det var deilig å komme tilbake om bord på Spurven, selv om Maxien absolutt har sine fordeler. Den er utrolig romslig og fin å bo i og går bra når det blåser litt.

26.07.05

Med Mathis  7 nm

28.07.05

Med Mathis 6 nm

Morsom trening med trening på slag og boat-handling og spinnaker jibber. Lærte endelig å jibbe uten at spinnakeren kollapset.

30.7.05

Alene med Autopilot 12 nm

Fikk installert en Raymarine tiller-pilot. Den virker bra, selv om jeg synes detaljene på ledninger og koblinger er direkte dårlige. Det vil lønne seg å vurdere andre merker. Men jeg fikk denne billig. Jeg kalibrerte for motor og så var jeg klar for å heise seil. Alt fungerte fint. Det var en fin bris og flatt vann. Så etter hvert fant jeg ut at jeg like godt kunne hive opp spinnakeren. Det gikk også helt greit inkludert en jibb. Fantastisk følelse å kunne håndtere båten single-handed!

6.8.05

Sæthrekruset 49 nm

Første gang på Sætre. Vi ble mottatt veldig bra så det er en mulighet for at vi kommer tilbake hit. Knut Hjeltnes stilte også med sin JS 9000.

Regnvær og dritt! Mathis og jeg la ut med bompresenningen oppe.

Det var nordavind og vi bestemte oss for å starte uten forseil. Gjorde alt klart for å heise spinn så fort som starten gikk, helst litt før. Dette fungerte supert og vi fikk en kjempestart, selv om jeg må si feltet var usedvanlig tregt til å starte, i hvert fall i forhold til Bundefjorden. Etter noen få minutter lå vi først. Det gikk veldig bra helt til vi rundet Håøya i syd og begynte å krysse nordover. Det begynte å blåse mer og ved nordre runding var det så vidt det bar seg. Dette gikk selvsagt ut over oss som var egentlig to mannskaper for lite til å ri ned båten. Allikevel synes jeg vi burde fått opp mer fart. Tror at vi under disse forholdene må gå inn for fart, det vil si seile noen grader lavere. Seiltrimmen sitter ikke skikkelig under slike forhold, men det har vel mye med at vi var for lette å gjøre. Slør og spinn inn mot mål gikk fint. Vi fikk en fjerde plass av åtte, noe som ikke var så ille, forholdene tatt i betraktning.

8.8.05

Med Marthe, Dan og Ruben  8 nm

Det var topp å endelig ha dem om bord og selv om det var en regnfull dag så hadde vi stort sett opphold og en fin tur.

Høstsesongen er i gang!

9.8.05 Oppegård 13 nm

Til bøye 3 og tilbake.

Vi vant og kom som første båt i mål!

Vinden var en fin liten bris og lite bølger. Fikk en ok start, men i skyggen for Richards Knarr. Problemer med lensetakkel.

Fikk fart på båten etter hvert og kryss gikk bra vi seilte fra alle. Litt løst skjøtete seil. Storseilets skjøtevogn i midten og litt rundt seil. Fikk farten opp etter hvert og lå på 4 til 5 på kryssen. God følelse.

Runder først og satte spinn.

Vi hadde en Bavaria match 35 som første båt etter oss. De dro sakte innpå, men da vi begynte å skjære mer øket vi avstanden til dem.

Lærdom: skjære mer enn vi tror…. Gikk over mål først!!! Med Bavaria hakk i hel, da vi jibbet litt for tidlig på siste jibb.

16.8.05    Oppegård SF 12 nm

Vi fikk en fin tredje plass over all bak Richards Knarr og Andante.

Det blåste relativt friskt og med utrenet mannskap bortsett fra Ruben som var ankermann (Kathinka og Bodil Syndbye) så er vi veldig fornøyd med plasseringen. Det var riktignok mye slørseilas, men første legget var kryss. Vi klarte ikke helt å holde følge med knarren på kryssen noe som gjorde at vi trodde vi seilte veldig dårlig, men det gikk bra. Han seilte veldig bra og forholdene var gode for en knarr den dagen. Jeg tror jeg har en tendens til å seile litt for høyt.

17.08.05 BSF 10 nm

Mathis, Siri, Ruben og meg. Vi kom inn på en andre plass!

Dette var den merkeligste seilasen jeg har vært med på. Starten var ok men litt bak et par båter så vi fikk ikke fri vind. Det løyet veldig akkurat da skuddet gikk og det kjentes ut som skikkelig kladdeføre. Ved første runding (bøye 6) var vinden nesten borte og vi lå sist etter Brisen og Stay Wet. Stemningen var ikke akkurat stor. Så kom vinden i det vi rundet bøya, Vi fikk opp spinnakker og vi skar mye mer enn de andre noe vi tjente på.  Ved runding a origo lå vi bare noen meter bak. Etter runding slo vi og dro mot land mens de andre fortsatte ut mot midten av fjorden. De lå i en rekke utover fjorden og vi lå i fisen til dem så der var det ikke noe vits i å være. Det viste seg å være et sjakktrekk. Vi hadde følge med Gullhår men gikk høyere enn dem og vinden dreide etter hvert øst noe som ga oss et løft og til slutt ble det slør så vi duret mot bøya. På dette legget hadde vi plutselig fem-seks båter bak oss. Deretter gikk det inn til bøye 1 og mål for spinn. Vi skar litt ekstra og jibbet et stykke før bøye 1 noe som jeg også er overbevist om at vi tjente på. Det så ikke så dårlig ut ved målgang, men at det skulle bli en annen plass hadde jeg ikke trodd.

Konklusjon: Hvis vi ser på plottet så har jeg fortsatt en tendens til å styre for høyt. Dette gir seg vel særlig utslag i liten vind. Det vil være en ide å følge med på GPS-plottet ved de første slagene for å sjekke den reelle høyde pluss å følge bedre med på andre båter. Men når det blåser litt tror jeg høyden er nesten ok. Skjæring med spinn gjør susen særlig i lite vind. Og det kan skjæres mye mer enn man tror. Kursen som sees på sporet over etter første runding er en kurs hvor vi stor sett hadde relativ vind på tvers. Da drar båten en knop ekstra.

21.august 7 nm

Tur Liv og jeg. Ble ikke noe seiling da vinden forsvant.

23 august oppegård 9 nm

Mathis Bodil og jeg

Det var en fin liten bris. Vi hadde en veldig dårlig start igjen. På vei hjem fra C med spinn skjærte vi veldig. Dette var uten tvil gunstig. Sto ikke helt ut på slutten, men vant til slutt.

24.8.05 BSF 14 nm

Siri Bodil og jeg

Ganske mye vind vi seilte med to rev. Kom 20 av 24. Men det va rmorro og hadde en god følelse av kontroll. Nå kan vi begynne å gi litt mer jernet.

26 til 28. august 2005 Hollænderen 95 nm

Mathis Ruben Siri og jeg.

Ruben og jeg hadde en tøff tur for motor til Son. Det blåste bra og det ble mørkt ved skiptvedt da jeg krysset over mot son. Bølgene var rotete og ubehagelig. Ruben satt under dekk og leste og spilte gameboy hele turen. Utrolig at han ikke blir sjøsyk! Autopilot er en velsignelse. Fint å stå i ruffen å slippe å fryse. Humøret var ikke noe særlig da vi kom fram og jeg i tillegg til at vi var våte fant ut at jeg hadde glemt lommeboka i bilen. Men vi fikk ryddet i kaoset og tørket båten og den elektriske vifteovnen gjør underverker. Vi sov faktisk godt og behagelig.

Mathis kom klokken ett om natta og Siri om morgenen.

Det blåste bra fra start og det ble en gjentagelse av i fjor bortsett fra at det blåste litt mindre, men mye sjø og noen av oss begynte å bli skikkelig våte. Selv med to rev måtte jeg la storseilet flagre. Vi besluttet å bryte. Det positive er at vi seilte mye fortere enn i fjor. Holdt farten på rundt 5,5 knop for det meste. Neste år skal vi rundt!!!

Diskuterte litt med Erik Solheim i etterkant. Han er tidligere minitonn-seiler bl.a. på Witchie. Han sier at de nesten aldri revet, men flatet ut seilene så mye som mulig. Dette blir prøvd ut ved neste seilas.

Vi dro nesten rett hjem etter å ha satt av Siri. Ruben sovnet etter hvert og Mathis og jeg seilte innover fjorden med minimalt med bensin i tankene. Gadd ikke å stoppe i Drøbaksund for å fylle. Vinden kom og gikk og det ble en utrolig fin nattseilas innover for spinnakker hele veien. Litt rotete vind i sundet men eller fint. Vi rundet Nesoddtangen etter midnatt. Der var det full fest med danseband som spilte Credence. Et øyeblikk med uoppmerksomhet og Mathis fikk bommen i hodet. Skikkelig vondt, men det gikk bra. I mørket hadde vi ikke sett at den var i ferd med å jibbe og at storseilet ikke var heist helt opp. Nattseiling krever ekstra oppmerksomhet.

En flott tur alt i alt og mange erfaringer rikere når det gjelder seiling i mye vind.

30.8.09 Oppegård 13,5 nm

Mathis og jeg

Vi fikk en helt hårete start: Vi kom for tidlig til linjen og jeg freaka ut litt og tok en piruett som nesten gjorde at vi kolliderte med en båt. Storseil-skjøtevogna kjørte over fingeren min. Vi mistet fart og fra å ligge helt fremme lå vi sist nesten over linja. Idiotisk: riktignok er Spurven som en jolle og lett manøvrerbar, men dette er bare tull. Førstehjelpsskrinet ble innviet og så var det bare å seile. Etter runding av B-bøya så begynte det å blåse litt mer og da gikk det bedre, vi hentet opp mange båter. Så var de spinnkjør inn til mål. Igjen skjærte vi mye og dette lønner seg oftest. Løpet ble avblåst etter dette da vinden forsvant og vi vant igjen!!

7.08.05 BSF 12 nm

Siri Bodil Mathis og jeg

Endelig en seilas med mye vind hvor vi kunne teste å flate ut seilene mer. Før start seilte vi med fullt storseil. Det gikk forbausende bra. Men jeg feiget litt ut og vi tok et rev allikevel litt for nærme starten så vi misset starten littegrann. Vi fikk opp spinnakeren på første legget fra 7 til 3 og det gikk fint. Vi hadde et fantastisk fint nedtak og runding med jibb ved bøye 3. Skikkelig morro Andre legget gikk enda bedre. Vi var oppe i over 9 knop. Vi kom på en 16 av 25. Ikke så verst forholdene tatt i betraktning. For å komme høyere på listene må vi antagelig gi alt i spinnleggene. Fult storseil og ikke nøle med å sette spinn slik vi gjorde i første legg. Jeg var litt redd for brouch da flere båter foran oss hadde store problemer, men det gikk helt fint. To ting antar jeg bidro til dette: vi slapp masta helt fremover og vi lot fokka stå, begge deler bidrar til å flytte seilsenteret fremover. En annen ting er seilinga på kryss hvor det fortsatt noen ganger går for sakte. Her er det mer å hente. Neste år får vi til dette her!

11. sept 2005 Bundefjorden Rundt 22 NM

Siri Ruben og jeg

Vi kom på 2. plass etter Cocos og deler med dette pokalen!!! Utrolig hvor bra det har gått i høst. Men vi må innrømme at litt flaks var med i bildet. De hardeste konkurrentene som lå lenger frem havnet i et vindhull nord-øst for skjærholmene, mens vi som lå bak dro innpå. Men så gjorde vi noen småfeil men på den andre siden seilte faktisk mye lurere enn hele feltet etter første runding av start og opp mot storflua. Der gikk alle ut i fjorden mens vi holdt oss rundt rumbline. Vinden dreide litt og vi fikk et fint løft og på dette legget tok vi nesten igjen en Dynamic 37 og en Mosquito. Jeg kunne ikke skjønne hva de gjorde så langt fra rumbline så det er ikke bare flaks J Det morsomme er at vi byttet på roller hele tiden og alle hadde roret på tur selv på bidevind.

Lykkelige vinnere av BR2005 Terje Hall Torgeresen i midten kom på 3. plass og Jan Martin Brodin til høyre delte første plassen med oss.  Det er utrolig at vi menger oss med Cocos på gode dager etter bare å ha seilt regatta i tre år. Vi føler oss fortsatt som grønnskollinger, men når vi klarer å takle hardvindene bedre kan vi snart begynne å skryte J

14. september

En tragisk dag. Jeg er mannskap på Xtreme.Vi er på vei mot mål da Ille Moro som ligger helt foran blir stoppet av en liten passbåt. En Kite-surfer er forulykket og forsvunnet i sjøen. Vi legger ut på leting og alle 17 båtene blir med , men vi finner han ikke før det blir for mørkt og vi drar hjem fordi det ikke er mer å se. Han blir funnet død halv tolv. Et stor oppbud av helikopetere rednings og politibåter er på fjorden. Så fort er det gjort og så vanskelig er det å finne et mennesek i vannet. Han hadde ikke flytevest og hadde på seg svart våtdrakt. Han ble visst tatt av en vindkule og løftet opp i været mens han sto på skjærholmen og datt med hodet ned. Så ble han dratt på sjøen. Kiting virker ikke som den tryggeste sporten.

Så litt om seilingen. Det blåste skikkelig. Særlig inne i sundet var det ganske kaotisk. Vi måtte ri skikkelig og seilt med ett rev. Har aldri følt meg så klønete om bord på en båt. Cockpitten ble veldig trang med tidvis fire der samtidig. (Vi var åtte om bord) jeg fikk en litt rar rolle, delt på å være mastemann og genuatrimmer. Sammen med Erik Solberg og Erik Kristiansen. Mastejobben gikk noenlunde greit, mens jeg ikke fikk stokket verken armer eller bein ved vinsjene. Jeg fikk etter hvert rollen å vinsje inn og fant til slutt en stilling som både gjorde at jeg ikke var i veien for de andre og at jeg fikk vinsjet ordentlig. Var skikkelig sliten etter seilingen, fysisk krevende!  Det var en god erfaring og minte meg om at jeg er jo fortsatt grønnskolling. Men en hver båt må læres og det å komme fra lille spurven med sin store cockpit til store x-332 med sin lille cockpit var en stor overgang. Morsomt å oppleve lo-nedtak av spinnaker. Det er nok bedre men da må man ha forluke. Men vi kan jo prøve det når vi vet at spinnakeren skal på lo side ved neste setting.

21.09.05

Siri, , Mathis og jeg 11nm

Endelig tilbake på Spurven og med kjernemannskapet! Utrolig deilig etter en periode hvor flere av oss har vært slått ut av forkjølelser og ryggvondt. Spurven er bare utrolig morsom å seile! Den gode følelsen kom tilbake. Vi fikk en ok start hakk i hel på Tor Eriksen helt ved land. Etter et par slag da feltet hadde spredd seg litt slo vi over på styrbord halser og skar tvers gjennom hele feltet og gikk helt oppunder land. Så slo vi mot merket og det viste seg at vi lå godt på layline, eller faktisk hadde stått litt over. Dette tekket hadde jeg tenkt på forhånd da vi ofte får et løft langs land og bølgene er noe mindre. Det viste seg å være et bra trekk og vi rundet nesten samtidig med Eriksen som hadde gått ut i fjorden med sin Express. Spinnaker leggene gikk fint både setting og nedtak. En x102 holdt på å hekte oss i en runding. De har ikke helt kontrollen, men en annen sak er at vi fulgte dem jevnt til langt ut i løpet, et godt tegn. På spinnlegget prøvde vi å skjære my for å seile fortere. Psyket litt ut på siste jibb mot bøya og tok den litt for tidlig, tok en jibber ekstra. På krysslegget gikk det ikke så bra og vi tapte litt på konkurrentene. Det samme på spinnlegget inn mot mål, men vi endte på 6. plass av 24, ikke dårlig. Det var en kjempefin regatta.

24.09.05 12 nm

På tur med Stein Imsdal.

En fantastisk dag med sol varmt og en fin liten bris som varte hele dagen. Vi krysset utover mot Nesodden. Eksperimenterte litt med høyde kontra fart og gikk veldig mye høyere på slutten før vi slo utover mot Nesoddtangen. Jeg trimmet seilen slik Løken hadde vist oss, altså mye hardere skjøtet storseil enn det jeg har brukt til vanlig i det siste i jakten på fart. Det gikk egentlig veldig fint. En annen båt som lå i kjølvannet vårt før vi begynte å seile høyere og som dro innpå oss ble liggende ett godt stykke i lo. Jeg tror VMG var bedre med den gode høyden enn med en lavere høyde og mer fart. Det er vanskelig å finne det optimale punktet synes jeg, men vi får eksperimentere videre. Begynne å stramme litt inn og gå litt høyere igjen Er det nok vind så blir det ”Løken-trimm”…

Etter at vi slo satte vi på autopiloten, åpnet en boks med øl hver og spiste matpakke mens Spurven krysset i fem knop. Skikkelig gøy! På veien hjemover satte vi spinnaker og slørte tilbake og rundt Skjerholmflua på vei hjem.

25.09.05

2 nm

Shirin Ellen Ruben og jeg. En grå dag med litt regn og nesten ikke vind, men det var fint allikevel og vi benyttet anledningen til å prate om det ene og andre og til å gå gjennom båten.

27.09.05 Oppegård 12 nm

Mathis, Stein Imsdal, Ruben og jeg

Sterk vind fra sør. Elendig start, bommet på layline og måtte slå før startlinja.

Ellers seilte vi greit, men klarte ikke helt å riste av oss ynglingen. Morsomt spinnakerkjør. Kom på en fjerde over all.

28.09.05 Bundefjorden 8 nm

Stein Imsdal, Siri og jeg.

Dette ble en liten nedtur. Forholdene var perfekte for at vi skulle få til en god plassering, men jeg rota det til.

Etter en relativt grei start og et par småslag lå vi får styrbord. Jeg tenkte å skjære gjennom feltet og komme meg over på lo side for å finne fri vind. Dette var greit, men jeg slo alt for sent og sto over layline med 0,2 til 0,3 nm = ca 3 – 4 minutter. (Feil nr 1) Dette ble vi ekstra straffet for da vinden var dårligere langs land og at vinden fikk et løft som vi overhode ikke hadde bruk for. = 2-3-min Videre gjorde jeg flere småfeil: Feil nr 2: ikke følge rumbline i spinnakkerkjøret, tror jeg var feil i dette tilfelle. Feil nr 3: ikke tredd spinnskjøte i nedhalet og gjorde dette verre ved å fomle med å tre det om. Feil nr 4: slo ikke på vindskiftet i andre krysslegg. Feil nr 5: skar ikke opp i lo for Tomrica, kom ikke forbi i le og måtte rote oss bak og i lo.

Disse småfeilene til sammen må ha utgjort i hvert fall 1 minutt.

Konklusjon: vi rotet bort mellom 6 og 8 minutter, det vil si jeg rota bort en mulig plassering et sted mellom tredje og første plass, muligens en seier! Isteden havnet vi på en 10.

Det er greit å tape hvis man har gjort så godt man kan men det er enormt irriterende å rote slik. Men vi lærer vel noe av dette og….

Det gjør ikke saken bedre at vi ikke var alene om å gjøre denne tabben (Feil nr 1) Flere andre skar utover og noen lenger enn oss, men det var uansett dumt!

Dette var siste regatta i år for vår del, neste onsdag står vi på skjæret.

Brisen gjorde det bra og havnet på fjerde.

5.10.05 Siste onsdagen sto vi på skjæret og startet regattaen for første gang. Det gikk bra.

9.10.05 Spurven er tatt opp og ligger igjen på Gressholmen

Vi har seilt 672 nm fordelt på 40 turer i 2005.

Det har vært en kjempefin sesong og vi har nådd målet om å komme blant de ti beste i BSF

I høstcuppen havnet vi på en 9. plass. Målet for neste år er å komme blant de fem! Det blir vanskelig, men på den annen side uten en DNC og med litt flaks kunne vi fort klart det i høst.

Vinterens prosjekter inkluderer opp-pussing av luka til ruffen som er gått helt i stykker, pluss forsterking av hekk. Så tar vi muligens skrogsidene over vann, da er skroget i topp shape.

Av teknisk er det opp-pussing av muskelboksene, baugbeslag og diverse småting og ror-lager.

Dessuten tror jeg vi fortsetter med å skifte ut delene på riggen. Forstaget ble tatt i vinter, nå skal jeg sjekke vantene.

Ett nytt seil er også på planene, om det blir storseil eller forseil vet jeg ikke enda.